Mad og urolig putning

10. august 2011

Alder:
8 mdr.

Mad og urolig putning

Kære Helen.

Min datter er nu bliver lidt over 8 måneder, og er en glad pige.

Jeg har aldrig haft problemer med at give hende skemad, og hun har altid elsket at sidde med eks agurk i hånden.

Det gik også fint med rugbrødshapsere i en lang periode, men det er ligesom om at det med maden bliver sværere og sværere i takt med at hun skal have mere og mere af vores mad. Hun har altid elsket diverse grødblandinger og mad på købeglas, men det kan hun jo ikke leve af. Jeg synes det går fint med havregrøden om morgenen som er lavet med valset havregryn, skal jeg måske til at lave den af alm. havregryn for at gøre den grovere?

Hun får næsten altid selv noget i hånden hun kan sidde med, for at øve mundmotorik eller pincetgreb, men maden bliver klemt imellem fingrene og kommer ikke op i munden.

Det ender som regel med at jeg sidder med mange tilbud til hende på bordet så jeg ved at jeg har ...

Annonce

... givet hende nogle valg i forhold til mad, og jeg tvinger aldrig maden i hende.... men hun kan blive meget hysterisk bare det bliver tilbudt især til aftensmåltidet som ligger ca. kl 18.
Jeg laver som regel noget mos ved siden af det som skal tygges så at det nemt glider ned hvis hun er træt, men det gider hun heller ikke.

Jeg tænker at hun på dette tidspunkt mange gange er træt pga en lang dag.... men hun skal jo have aftensmad.... Hvis vi bare lader hende sidde med noget i hånden og spiser vores egen mad så bliver hun også sur og aftensmaden ender som regel med en sur baby. hvornår skal jeg begynde med godnatgrød?

Hun bliver ammet til aften, sen aften og morgen.

Derudover er hun begyndt at vende sig i hendes seng hele tiden, når hun skal puttes. Både i barnevogn og tremmeseng. Skal man bare lade dem mosle rundt eller skal man med det samme vende dem rundt på ryggen igen?

Med venlig Ann

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder